ЗРОСТАЮЧА ОСОБИСТІСТЬ ЯК СУБ’ЄКТ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ
Ключові слова:
дух, духовність, етична свідомість, етична рефлексія, Я-система, Я-центроване розвивальне вихованняАнотація
У статті розкривається динаміка категорії «дух» у контексті проблем виховання зростаючої особистості. У цьому плані методика має справу з конструктами «духовність» і «Я-духовне». Наголошується, що кінцевою метою виховного процесу повинна бути духовно розвинена особистість. Кожен вихованець мусить стати суб’єктом власної духовної «Я-системи», використовуючи її в регуляції своєї поведінки, діяльності, спілкування. Досягти цю кінцеву мету можливо в організованому Я-центрованому розвивальному вихованні, яке ґрунтується на етичній свідомості та етичній рефлексії. Аналізуються дві суб’єкт-суб’єктні відносини, які необхідно рівною мірою утверджувати в процесі сходження підростаючої особистості до духовних цінностей. Пропонуються психологічні засоби підвищення стійкості духовної Я-системи.