Про сіль, зорі та сокиру (поетичний триптих 1921 року Ніколоза Міцишвілі – Анни Ахматової-Горенко – Осипа Мандельштама)

Автор(и)

  • Володимир Казарін Кафедра слов’янської філології та журналістики, Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського
  • Марина Новікова Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського
  • Беата Кушка Кафедра іноземних мов, Національний університет «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.15330/sch.2022.11.31-50

Ключові слова:

Ніколоз Міцишвілі, Анна Ахматова-Горенко, Осип Мандельштам, поетичний триптих (1921), нова поетика нового духовного та соціального світу

Анотація

Мета. Здійснити порівняльний аналіз недостатньо вивченого вірша грузинського поета Ніколоза Міцишвілі «Прощання» (рос. «Прощание», 1921, березень), перекладений російською Осипом Мандельштамом того ж року, вірша самого Осипа Мандельштама «Умывался ночью на дворе...» (1921, вересень-жовтень) й етюду Анни Ахматової-Горенко «Страх, во тьме перебирая вещи…» (1921, 27–28 серпня). Дослідницька методика. Компаративний аналіз на основі багаторівневого історико-літературного коментування тексту. Результати. З’ясовано, що вірші «Прощання» Н. Міцишвілі, «Умывался ночью на дворе...» О. Мандельштама та «Страх, во тьме перебирая вещи…» А. Ахматової-Горенко об’єктивно утворюють ліричний цикл, контекст якого має вагоме значення для сприймання кожного з його поезій-компонентів. Наукова новизна. Вірші «Прощання» Н. Міцишвілі, «Умывался ночью на дворе...» О. Мандельштама та «Страх, во тьме перебирая вещи…» А. Ахматової-Горенко вперше проаналізовані як ліричний диптих. Ці три твори поєднує єдина образність та єдиний пошук нової поетики для зображення суворого і страшного світу, що заявив про себе. Ретельний розгляд асоціативних зон у трьох поетів, їхнього «фізичного» та «метафізичного» світу суттєво уточнює духовне, етичне й історичне ставлення даної тріади до нової пост-революційної дійсності, що почала формуватися з 1918 року. Практичне значення. Результати дослідження стимулюють подальше студіювання творчості вказаних поетів в конкретно-історичній площині.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-25

Номер

Розділ

Порівняльне літературознавство