Проблема звукової фактури літературного матеріалу у теоретичних розмислах Валер’яна Поліщука
Ключові слова:
Валер’ян Поліщук, Василь Еллан-Блакитний, пролетарська поезія, вокалізм літературного тексту, конструктивізмАнотація
Мета У статті аналізується роль, функція та еволюція поглядів В. Поліщука на значення звукового фактору літературного матеріалу.
Дослідницька методика Використано історико-генетичний та історико-функціональний методи.
Результати Показано, що Поліщук, розробляючи свою концепцію нової пролетарської поезії, враховує вплив ідеологічного аспекту, а також кореляцію між політикою, поезією та музикою. Поліщукове трактування музично-звукового оформлення поезії безпосередньо залежало від ідей конструктивізму, витоки яких можна прослідкувати від приблизно 1921 року, коли він сформулював ідею «динамізму». Упродовж 1920-х років Поліщукові погляди на музичний / вокальний аспект літератури залежали від різних параметрів, але в цілому відповідали його уявленням про літературу як про матеріальний потік слів, ідей, ритмів і звуків.
Наукова новизна Дискусія про мінор і мажор в літературі між В. Поліщуком та В. Елланом-Блакитним проаналізована у контексті теоретичної і естетичної позиції В. Поліщука.
Практичне значення стаття актуалізує історико-літературні та теоретико-літературні проблеми, пов’язані з вивченням пролетарського та авангардного літературного процесу в Україні на засадах академічного літературознавства.