Копінг-стратегії поведінки як чинник формування психологічної готовності майбутніх офіцерів-психологів до військової служби
DOI:
https://doi.org/10.15330/ps.12.1.26-34Ключові слова:
копінг-стратегії поведінки, напруженість копінгу, психологічна готовність, майбутні офіцери – психологи, мотиваційний комплекс, професійна діяльністьАнотація
Метою дослідження є вивчення копінг-стратегії поведінки особистості як чинника формування психологічної готовності майбутніх офіцерів-психологів до військової служби. Дослідження проведено в руслі інтегративного підходу, згідно з яким автор виокремлює ключові критерії: особистісну (психологічну, мотиваційну, когнітивну, моральну, емоційно-вольову), функціональну (креативну, комунікативну, операційну, оцінювальну) та спеціальну (командирську, військову, синергетичну) психологічну
готовність до військової служби.
Методи дослідження: теоретичні – аналіз і синтез наукової літератури, систематизація та узагальнення досліджень; емпіричні – психодіагностичне тестування, якісний аналіз; математичні методи інтерпретації – процентне співвідношення, кореляційний аналіз.
Результати емпіричного дослідження показали, що: більш як третині респондентів притаманний низький рівень психологічної готовності до військової служби, низький рівень розвитку лідерських здібностей, низький рівень готовності до ризику та зовнішня негативна мотивація. Майбутні офіцери-психологи схильні обирати такі копінг-стратегії: позитивна переоцінка, планування вирішення проблеми, прийняття відповідальності, пошук соціальної підтримки.
Позитивний вплив на формування психологічної готовності майбутніх офіцерів-психологів до військової служби справляють, в основному, такі копінг-стратегії як планування вирішення проблеми, самоконтроль (в аспекті особистісного та спеціального компонентів готовності) і, частково, пошук соціальної підтримки (в аспекті функціональної готовності), а схильність наших респондентів до застосування таких копінг-стратегій як втеча-уникнення та дистанціювання негативно впливає на формування
психологічної готовності майбутніх офіцерів-психологів до військової служби.
Виявлена негативна та позитивна кореляція показників психологічної готовності до військової діяльності із застосуванням майбутніми офіцерами-психологами конструктивних та не конструктивних копінг-стратегій.
Висновки. Таким чином, у статті висвітлено проблему копінг-стратегій поведінки як чинника формування психологічної готовності майбутніх офіцерів-психологів до військової служби. Здійснено кореляційний аналіз копінг-стратегій поведінки та рівня готовності до військової служби, копінг-стратегій та лідерських здібностей, схильності до ризику, особливостей мотивації та показників особистісних властивостей