ВІЗУАЛІЗОВАНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ СУБ’ЄКТА – ПЕРЕДУМОВА ГЛИБИННОГО ПІЗНАННЯ ПСИХІКИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/ps.8.1.110-120Abstract
Візуалізована репрезентація учасників глибинного пізнання сприяє його оптимізації завдяки експлікації архетипної сутності психіки. Доводиться значущість механізму проекції, активність якого сприяє об’єктивуванню психіки із параметрів «внутрішнього у зовнішнє». Стверджується, що неусвідомлювані, симультанно згорнуті смисли здатні до перекодування у матеріалізовані репрезентанти. Цей факт вимагає емотивного «оживлення» репрезентанта в діалогічній взаємодії з респондентом. Багатолітня практика проведення груп активного соціально-психологічного пізнання на засадах процесуальної діагностики чітко зумовлює орієнтацію на семантичні аспекти емпіричного матеріалу з метою виявлення його «інформаційних еквівалентів». Трансцендентність інформаційних еквівалентів забезпечує незалежність глибинного пізнання від характеру метафоричної символізації психічного у візуалізовані, опредметнені форми. Трансформація інформації про первинний об'єкт пізнання (несвідомого) може здійснюватися в різних формах кодування (вербальних чи невербальних) при збереженні інваріантності їхніх інформаційних еквівалентів.
Представлено порівняльний аналіз психодинамічного підходу до вивчення психіки в єдності з іншими підходами, в яких використовувались образно-символічні засоби: символ-драмою, арт-терапією, проективними методами, а також малюванням під впливом вживання учасниками дослідження психоделіків.
Доводиться, що декодування суб’єктом в діалого-аналітичному процесі смислової сутності власної особистісної проблеми зіставне з усвідомленням стабілізованого внутрішньою суперечністю, вирішення якого вимагає професійної допомоги психолога. Психодинамічна теорія відкриває перспективи розвитку психології та її практики в пошуку найоптимальніших та найбільш адекватних шляхів надання допомоги професійно зорієнтованим особам, найперше – майбутнім психологам.
The visualized representation of participants of deep cognition helps to optimize it by explication the archetypal essence of the psyche. The significance of the projection mechanism, the activity of which contributes to the objectification of the psyche from the parameters "of the internal to the external", is proved. It is argued, that unconscious, simultaneously curtailed meanings are capable of transcoding into materialized representers. This fact requires an emotive "revival" of the representant in dialogical interaction with the respondent. The many-year practice of holding active social-psychological knowledge groups on the basis of procedural diagnostics clearly stipulates the orientation of the semantic aspects of empirical material in order to identify its "information equivalents". The transcendence of information equivalents provides the independence of deep cognotion from the character of the metaphorical symbolization of the psyche in the visualized, substantiated forms. Transformation of information about the primary object of knowledge (unconscious) can be carried out in different forms of coding (verbal or nonverbal) while maintaining the invariance of their information equivalents.
It is presented comparative analysis of the psychodynamic approach to the study of the psyche in unity with other approaches, in which figurative-symbolic means were used: symbol-drama, art therapy, projective methods, and drawing under the influence of the use of participants in the study of psychedelics.
It turns out, that the decoding by the subject in the dialog-analytical process of the semantic essence of his personal problem is comparable to the awareness of a stabilized internal contradiction, the solution of which requires the professional assistance of a psychologist. Psychodynamic theory opens the prospects for the development of psychology and its practice in finding the most optimal and most appropriate ways of helping professionally oriented individuals, first of all - future psychologists.