ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ФОРМУВАННЯ УНІВЕРСАЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Марія Оліяр доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Катерина Фомін кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки початкової освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2022.27.111-115

Ключові слова:

молодший школяр, універсальні навчальні вміння, загальнонавчальні вміння і навички, вчитель початкових класів, дидактична гра, спілкування, проєктна діяльність, ситуаційні завдання, кейс-метод, вправи та завдання для молодших школярів.

Анотація

У статті розглядаються питання дидактико-методичних засад фомування у майбутніх учителів початкових
класів професійних компетенцій щодо розвитку універсальних навчальних умінь молодших школярів відповідно
до вимог Державного стандарту шляхом наукового осмислення підходів до цієї проблеми в педагогіці, психології
та окремих методиках. Зазначається, що основа пізнавальної активності, успішної навчальної діяльності школярів
закладається саме в початковій школі. Розглянуто навчальну діяльність як провідний вид діяльності учнів початкових
класів, який складається з концептуальних структур (навчальне завдання, навчальна дія, дія контролю та оцінки).
Автор статті підкреслює, що молодший шкільний вік є сензитивним для пізнавальної діяльності, тому найважливішим
завданням учителя початкових класів стає формування сукупності пізнавальних універсальних навчальних умінь, які
ефективно забезпечують розвиток здатності успішно засвоювати нові знання та компетентності, тобто вміння вчитися.
Подано перелік основних універсальних умінь, якими мають оволодіти учні початкової школи. Описано гру, спілкування
та проектну діяльність як шляхи розвитку універсальних навчальних умінь учнів. Зазначається, що універсальні
навчальні вміння стають основою для формування пізнавальної активності і самостійності молодших школярів, їхньої
навчально-пізнавальної компетентності, які виступають найважливішими атрибутами особистісно орієнтованого
навчання на всіх рівнях освіти. Автором статті встановлено, що проблема формування та розвитку універсальних
навчальних умінь молодших школярів достатньо складна і викликає великі труднощі навіть у досвідчених учителів.
Матеріалом для такого висновку послужили аналіз та обробка результатів анкетування, проведеного серед студентів
та працюючих педагогів. Виявлено протиріччя між можливістю формування в учнів початкових класів універсальних
навчальних умінь при вивченні різних дисциплін і недостатньою готовністю до цього педагогів у методичному та
організаційно-педагогічному плані. Встановлено, що готовність майбутніх учителів до формування навчальних процесів
у молодших школярів визначається когнітивним і діяльнісним критеріями. Розкрито зміст дидактико-методичної
підготовки майбутніх педагогів до формування універсальних навчальних умінь молодших школярів, що складається
із завдань до семінарських та практичних занять, ситуаційних завдань з окремих тем, використання кейс-методу,
організації самостійної роботи студентів із розроблення вправ та завдань для молодших школярів і їх апробації під час
педагогічної практики тощо.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-26

Як цитувати

Оліяр, М., & Фомін, К. (2022). ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ФОРМУВАННЯ УНІВЕРСАЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Гірська школа Українських Карпат, (27), 111–115. https://doi.org/10.15330/msuc.2022.27.111-115

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають