ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЄВОГО СПІЛКУВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ З ВИКОРИСТАННЯМ НОВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.29.100-103Ключові слова:
культура мовленнєвого спілкування, початкова школа, новітні технології, Нова українська школа, учні початкової школиАнотація
У статті досліджено проблему формування культури мовленнєвого спілкування учнів початкової школи, розкрито новітні технології, які рекомендує до застосування Нова українська школа. Мета статті – виокремити педагогічні умови формування культури мовленнєвого спілкування учнів початкової школи засобами новітніх технологій. У статті окреслено характерні ознаки культури мовленнєвого спілкування молодших школярів засобами новітніх технологій. Проаналізовано базові поняття «мовленнєва культура» та «культура мовлення». Доведено, що культура є специфічною характеристикою суспільства і визначає рівень історичного розвитку людства. Нагромаджений уже сьогодні в Україні та за кордоном досвід переконливо свідчить, що інтерактивні методи сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу. Розкрито базові поняття, рівні виявлення мовленнєвої культури особистості. Зазначено, що проблеми, пов'язані з розвитком культури спілкування, набувають у наш час не тільки освітнього, а й соціального значення. Мова і мовлення є продуктами культури, своєрідною пам’яттю світу, яка концентрує все, чого навчилося людство. З огляду на ці та інші чинники автори до змісту поняття «культура мовлення» як складного комплексу включають систему основних ознак спілкування, розуміють під нею вміння мовця правильно, точно і логічно висловлюватися, добирати мовленнєві одиниці відповідно до мети й обставин спілкування, український мовленнєвий етикет тощо. Підкреслено, що з-поміж першочергових завдань учителя початкової школи є формування нормативності українського мовлення учнів. Проблема виявлення та попередження мовних помилок особливо актуальна: здобувачі початкової освіти починають оволодівати нормами усної та письмової української мови, вчаться використовувати мовні засоби в різноманітних умовах спілкування відповідно до цілей і змісту мови, а за допомогою новітніх технологій цей процес стає більш ефективним.