ІНКЛЮЗИВНЕ ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ З ІНВАЛІДНІСТЮ: АКЦЕНТИ В СУЧАСНОМУ ВИМІРІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.29.80-84Ключові слова:
інклюзія, фізичне виховання, здобувачі вищої освіти з інвалідністю, воєнний стан, заклад вищої освіти, рухова активністьАнотація
Актуальність дослідження зумовлена стрімким збільшенням здобувачів вищої освіти з інвалідністю внаслідок війни та нагальною потребою адаптації освітнього процесу вищої школи до викликів воєнного стану. Орієнтири розв’язання зазначеної проблеми розглядаємо з позицій вітчизняної педагогічної науки з акцентом на врахуванні детермінант інклюзивної освіти й використання форм, засобів, методів фізичного виховання. Мета дослідження – виявлення та обґрунтування акцентів інклюзивного фізичного виховання здобувачів вищої освіти з інвалідністю в сучасному вимірі. В основу дослідження покладено використання комплексу загальнонаукових теоретичних методів: аналіз, синтез, систематизацію, узагальнення. Результати. Досліджено, що зміна акцентів у трактуванні концепції інвалідності призводить до необхідності забезпечення комплексного підходу у створенні умов, які б сприяли повною мірою реалізації інклюзії здобувачів вищої освіти з інвалідністю під час навчання в закладах вищої освіти. Виявлено, що інклюзивне фізичне виховання нині є найефективнішим засобом інклюзії, основна ідея якого полягає в забезпеченні психологічного комфорту й зацікавленості здобувачів вищої освіти з інвалідністю в процесі занять за рахунок повної свободи вибору засобів, методів і форм реалізації їхнього фізичного виховання. Основна мета сучасного інклюзивного фізичного виховання за допомогою різних видів рухової активності полягає у формуванні і розвитку фізичного стану, фізичних і психологічних здібностей, що забезпечують пристосування здобувачів вищої освіти з інвалідністю до свого стану здоров'я, мінливості навколишнього середовища, зумовленими трансформаціями в суспільному житті країни. Акцентовано на впливі інклюзивного фізичного виховання на психічну сферу здобувачів вищої освіти з інвалідністю за умов воєнного стану. Визначена необхідність спрямованості інклюзивного фізичного виховання на створення підґрунтя для набуття досвіду студентами з інвалідністю навичок здоров’язбереження, включення до активної рухової активності, скерованої на поліпшення стану їхнього здоров’я. Зауважено, що для багатьох здобувачів вищої освіти з інвалідністю за умов воєнного стану інклюзивне фізичне виховання є єдиним способом «розірвати» замкнутий простір, увійти в соціум, знайти нових друзів, отримати можливість для активної фізичної діяльності. Висновки. За умов воєнного стану першочергово інклюзивне фізичне виховання скеровано на створення умов для повної реалізації фізичного та психічного розвитку здобувачів вищої освіти з інвалідністю в процесі навчального процесу, організованого на основі сучасних загальнонаукових і спеціальних технологій теорії, методики і практики фізичної культури, адаптованих до потреб сучасності.