РЕТРОДОСВІД БЛАГОДІЙНОЇ ТА МЕЦЕНАТСЬКОЇ ПІДТРИМКИ СТАНОВЛЕННЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.29.51-54Ключові слова:
заклади вищої освіти, благодійна діяльність, меценатська діяльність, університет, ретроспективний аналіз, конструктивний ретродосвідАнотація
Актуалізація дослідження проблеми благодійної та меценатської підтримки становлення закладів вищої освіти України зумовлена тим, що конструктивний ретродосвід має перспективи використання для повоєнного відновлення та розвитку сучасних закладів вищої освіти України. Мета дослідження – проаналізувати досвід благодійної та меценатської підтримки становлення закладів вищої освіти України на початку ХІХ століття. Методи дослідження. Досягнення мети статті уможливило використання методів аналізу, синтезу, порівняння, конкретизації, узагальнення. У статті конкретизовано основні підходи до потрактування понять «благодійність», «благодійна діяльність», «меценатство», «меценатська діяльність». На основі аналізу дисертаційних робіт, наукових публікацій констатовано, що становлення закладів вищої освіти України на початку ХІХ століття відбувалося за значної благодійної та меценатської підтримки широких верств населення: дворян, ремісників, колишніх козаків, селян. Вона виявлялася в наданні коштів на відкриття закладів вищої освіти, переданні матеріальних цінностей та земельних наділів тощо, що істотно доповнювало бюджетне фінансування. Вказано на цінність досвіду благодійної та меценатської підтримки становлення та розвитку системи вищої освіти в Україні в першій половині ХІХ століття, оскільки меценати були ініціаторами та спонсорами відкриття більшості університетів, Вищих жіночих курсів, ліцеїв та училищ (гімназій) вищих наук, а меценатська підтримка відкриття та розвитку університетів та закладів вищої професійної освіти в Україні у ХІХ столітті стала поширеним явищем.