ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.90-94Анотація
У статті зазначено, що сучасна система освіти покликана реагувати на цивілізаційні й соціально- технологічні виклики ХХІ століття. Новий зміст освіти заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації особистості в суспільстві. Пандемія COVID‑19 та війна в Україні стали додатковими стимулами для створення нових освітніх продуктів, зокрема для розвитку цифровізації освіти, розбудови практик змішаного навчання. У наукових дослідженнях вітчизняних та зарубіжних учених чітко простежується потреба у впровадженні гнучких інноваційних моделей вищої освіти, пріоритетність використання цифрових інструментів викладання, зростаючий запит на формування сучасних фахівців у цифровому середовищі. Відповідно нові, більш складні вимоги ставляться до професійної підготовки майбутніх педагогів, зокрема вчителів початкових класів. Об’єктивно виникла необхідність осмислення сучасної цифрової дидактики, розробки заходів підтримки студента і викладача, нових моделей освіти тощо. Одним із інструментів такої трансформації виступає змішане навчання, що активно розвивається в останні десятиліття і забезпечує орієнтацію навчального процесу на формування нової моделі випускника з урахуванням сучасних стандартів. У статті на основі дослідження педагогічних можливостей технології змішаного навчання проаналізовано переваги та недоліки цієї технології в процесі професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Автор зазначає, що визначальними в організації змішаного навчання є такі чинники, як: 1) запити студентів; 2) специфіка дисципліни; 3) педагогічні теорії та підходи; 4) співвідношення між викладанням і самостійною роботою студентів. Ефективність упровадження змішаного навчання залежить від гармонійного поєднання цифрових технологій і майстерності їх використання. Змішане навчання – це якісно новий підхід, що трансформує структуру і зміст навчання, змінюючи традиційні ролі викладача та здобувача освіти, а також навчальне середовище. Однією із складових змішаного навчання є технологія «перевернутого класу» – сучасний тренд та інноваційний спосіб організації освітнього процесу. Основною перевагою «перевернутого класу» є здобуття студентами низки компетентностей ХХI століття, таких, як здатність самостійно вирішувати проблеми, креативність, навички співробітництва, грамотність у галузі ІКТ. Різні моделі «перевернутого класу» дозволяють використовувати більш широкий арсенал форм контролю знань студентів залежно від завдань, що стоять перед ними. Дослідження, присвячене технології змішаного навчання, показало, що ця технологія сприяє формуванню умінь студентів учитися, підвищує задоволеність і мотивацію майбутніх педагогів. Аналіз даних дослідження засвідчив, що технологія високо оцінюється викладачами за умови наявності відповідного рівня технічної та педагогічної підготовки і належної розробки методичних матеріалів.
Ключові слова: заклад вищої освіти, майбутній учитель початкових класів, професійна підготовка, інформаційно- комунікаційні технології, цифрове освітнє середовище, онлайн навчання, змішане навчання, моделі змішаного навчання, технологія «перевернутого класу».