ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Тамара Марчій-Дмитраш кандидат педагогічних наук, доцент, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Наталія Кирста кандидат педагогічних наук, доцент, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Маріанна Матішак кандидат педагогічних наук, доцент, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.80-85

Анотація

У статті акцентовано увагу на тому, що в процесі професійної підготовки необхідно забезпечити належний рівень формування комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти (ЗДО), а також обґрунтовано її психолого-педагогічні основи в контексті міждисциплінарного підходу. Проаналізовано різні підходи до трактування понять «культура спілкування», «етика спілкування», «комунікативна культура», «комунікативна компетентність». З метою формування комунікативної культури майбутніх вихователів ЗДО важливо реалізовувати гуманістичну парадигму освіти, яка передбачає партнерську взаємодію учасників освітнього процесу, студентоцентризм у широкому розумінні, різноманітність видів діяльності здобувачів освіти, особистісно орієнтований стиль спілкування, взаємодію і доброзичливу вимогливість. Міждисциплінарний підхід у контексті досліджуваної проблеми забезпечує системність, цілісність та інтеграцію наукових знань для ефективного формування комунікативної культури майбутніх вихователів. Визначено психологічні основи означеного процесу під час вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу та методик викладання окремих дисциплін із урахуванням міждисциплінарного підходу, зокрема, збагачення змісту освітніх компонентів відповідними науковими знаннями про сутність понять «комунікація», «спілкування», «комунікативна культура», вивчення вікових та індивідуально-психологічних особливостей спілкування з дітьми дошкільного віку, з їхніми батьками та іншими особами освітнього процесу ЗДО, засвоєння правил та етичних норм спілкування; використання інтерактивних форм і методів навчання під час засвоєння програмного змісту дисциплін; взаємодія учасників освітнього процесу на засадах партнерської педагогіки. Провідною ідеєю статті є те, що в дітей дошкільного віку активно формується культура мовлення (фонетично і орфоепічно правильна і чиста вимова звуків, слів і фраз, володіння культурною нормою мови тощо), тому важливо, щоб вихователь ЗДО був взірцем для наслідування і досконало володів комунікативною культурою.

Ключові слова: комунікативна культура, комунікація, майбутній вихователь, заклад дошкільної освіти (ЗДО), професійна підготовка, міждисциплінарний підхід, заклад вищої освіти, освітній компонент, освітній процес.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-26

Як цитувати

Марчій-Дмитраш, Т. ., Кирста, Н. ., & Матішак, М. . (2022). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД. Гірська школа Українських Карпат, (26), 80–85. https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.80-85

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ