РОЛЬ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В РОЗВИТКУ ГУМАНІТАРНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.36-40Анотація
Стаття присвячена розгляду процесу вивчення іноземної мови як ефективного засобу особистісного соціально-гуманітарного розвитку студентів. Обґрунтовано, що орієнтація української системи освіти на вихід у світовий освітній простір зумовлює тенденцію до оновлення іншомовної освіти. Ідеться про переосмислення цілей, змісту, принципів і методів навчання іноземної мови задля досягнення особистісних результатів навчання, які сприяють розвитку гуманітарної культури особистості. Мета дослідження – на основі вивчення теорії і практики розвитку іншомовної освіти розглянути потенціал іноземної мови в розвитку гуманітарної культури особистості. У межах дослідження використано теоретичні методи: метод аналізу і синтезу, метод теоретичного аналізу наукової літератури з проблеми розвитку гуманітарної культури особистості та іншомовної освіти. На основі здійсненого аналізу наукової літератури розглянуто гуманітарну культуру як невід’ємну характеристику соціально зрілої особистості на основі збагачення її ціннісно-сенсової, когнітивної, комунікативної, морально-естетичної, рефлексивної сфер особистості процесі її соціального розвитку. Встановлено, що іноземна мова виконує комунікативно-прагматичну, пізнавальну, гуманістичну, кумулятивну та особистісно- формувальну функції. Це сприяє розвитку гуманітарної культури особистості в сукупності таких характеристик, як комунікативність, когнітивна самостійність, художньо-естетична сприйнятливість, емпатійність, соціальна суб’єктність на основі гуманістичних ціннісних орієнтацій, що забезпечують ефективне спілкування та позитивну самореалізацію особистості в усіх сферах діяльності. Узагальнено, що гуманітарна культура виконує соціалізуючу функцію, є основним елементом залучення особистості до умов і норм існування в суспільстві та найважливішим складником процесу гармонійного соціального розвитку особистості. Перспективи дослідження проблеми пов’язані зі створенням навчально-методичних комплексів з іноземної мови на широкій міждисциплінарній основі, розробкою наукових засад гуманітарної експертизи сучасних навчально-методичних комплексів з іноземної мови щодо їхнього гуманітарного потенціалу.
Ключові слова: гуманітарна культура, іноземна мова, іншомовна освіта, сфери особистості, соціально-цінні якості.