МІЖКУЛЬТУРНЕ СПІЛКУВАННЯ ЯК ЗАСІБ СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2021.24.85-88Ключові слова:
міжкультурне спілкування, засоби навчання, становлення особистості майбутнього вчителя, удосконалення фахової підготовки майбутніх учителів, комунікативна взаємодія, іноземні мови, діалог культурАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми міжкультурного спілкування як засобу становлення особистості майбутнього вчителя в умовах сучасних суспільних детермінант. Означена проблема актуалізується тим, що зміни національної системи освіти детермінуються глобальними, соціальними, внутрідержавними, регіональними
та особистісними детермінантами і потребують кардинальних змін у підготовці нової генерації фахівців, які здатні до осмислення і реальних трансформацій у царині сучасної освіти на всіх її етапах та інституціях – від дошкілля до вищої школи. До пріоритетних напрямів реалізації освітніх завдань за умов реформування та вдосконалення підготовки майбутніх учителів на етапі сьогодення відносимо: становлення особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, приймає і привласнює його цінності, зберігає й примножує національну культуру і мову; формування соціокультурних компетенцій майбутніх педагогів, розуміння важливості і складності процесів глобалізації та інтеграції; плекання національних і громадянських цінностей, розуміння різниці між ними та ролі в житті цивілізованого суспільства; формування готовності вести міжнаціональний та міжкультурний діалог,
дотримання позиції поваги до традицій, культури, віросповідання та мови народів світу; розвиток загальнодидактичних, розвивальних та виховних компетенцій задля досягнення високого рівня професійної діяльності. Міжкультурне спілкування на основі широкого аналізу наукових досліджень тлумачимо як функціонально зумовлену, комунікативну взаємодію людей – носіїв різних культурних спільнот – з огляду на усвідомлення ними належності до різних геополітичних, континентальних, регіональних, релігійних, національних, етнічних спільнот, а також соціальних культур. Особливе місце в процесі організації та здійснення міжкультурного спілкування належить гуманітарним дисциплінам, що входять до змісту підготовки майбутніх учителів і мають значний міжкультурний потенціал. Серед них – іноземні
мови як засіб пізнання світу, комунікації, культурного обміну тощо. Володіння мовами в широкому сенсі цього поняття стає важливою компетентністю в житті кожної людини, особливо педагога, який комунікує з дітьми та молоддю і повинен бути певним життєвим еталоном для своїх вихованців. Створення умов для оволодіння мовою і широким її використанням у щоденному житті – важливе і необхідне завдання сучасної освіти, яке повинно бути забезпечене на теоретичному й прикладному рівнях.