ПІЗНАННЯ ДОШКІЛЬНИКАМИ ДОВКІЛЛЯ ЗАСОБАМИ ЕКСПЕРИМЕНТУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2021.24.48-54Ключові слова:
дошкільники, експериментування, довкілля, заняття, здібності, методи, педагогАнотація
Автори статті обґрунтовують вплив експериментальної діяльності на формування пізнавальної активності дітей дошкільного віку; мотивацію до пізнання довкілля за допомогою інтелектуальних ігор та експериментів, презентовано результати дослідження, у якому взяли участь 83 дошкільників. Представлено результати науково-дослідницької роботи, що підтвердили ефективність запропонованої авторами методики. Виявлено, що в період дошкільного дитинства пізнавальна дослідницька діяльність супроводжується ігровими, продуктивними видами діяльності у вигляді орієнтуючих дій, перевірки можливостей будь-якого нового матеріалу. У дослідженні запропоновано такі аспекти експериментування з дошкільниками: усі схарактеризовані заходи мають бути емоційно забарвленими, викликати в дітей позитивні емоції та бажання діяти; для дітей дошкільного віку актуальний прийом повторення; багато видів діяльності можна і варто повторювати в процесі роботи; одночасно можна розглянути один із елементів об’єкта в різних його поєднаннях або один об’єкт з різними властивостями.
У процесі дослідження встановлено, що використання експериментування дає змогу ознайомлювати дітей із конкретними методами дослідження, із різними методами вимірювання, із правилами безпеки під час експерименту. Діти спочатку за допомогою дорослих, а потім самостійно виходять за межі набутих знань та навичок, спеціально
організованої діяльності і створюють новий продукт.