Вивчення хімії у школі: долаємо труднощі разом
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.12.1.151-160Ключові слова:
освітній процес, заклад загальної середньої освіти, здобувачі середньої освіти, вивчення хімії, інтерактивні технологіїАнотація
У статті проаналізовано найважливіші теоретичні та методичні аспекти вивчення хімії у закладах загальної середньої освіти. Для глибшого розуміння труднощів, які виникають у здобувачів середньої освіти під час вивчення хімії, проведено констатувальний експеримент. Анонімно здійснено опитування учнів 7–9 класів СЗШ № 67 м. Львова (Україна). Результати констатувального експерименту засвідчили, що основними труднощами, з якими стикаються учні, є низький інтерес до предмету, складність для розуміння деяких понять і теорій, недостатній зв’язок із практичним застосуванням у реальному житті. З’ясовано, що 65% учнів 9-х класів, 55% учнів 8-х класів та 35% учнів 7-х класів, вважають хімію складним предметом (складнішим, ніж фізика чи біологія). Виявлено, що найчастіше хімію асоціюють із цікавістю – 55,2%, страхом – 26,5%, деякі учні відчувають нудьгу під час уроків – 9,6%, серед інших емоцій учні зазначили: здивування, сум тощо. Досліджено: приблизно 60 % учнів вважають, що хімія тісно пов’язано з іншими предметами, зокрема, фізикою, математикою, біологією, приблизно 40 % зазначили, що такого взаємозв’язку немає; 15 % школярів вважають, що хімічні знання реально можна використовувати у повсякденному житті, понад 60 % вбачають у ній лише часткову користь, а 25 % - не вважають цей предмет особливо значущим, не бачать практичної користі для його вивчення. Приблизно 75% школярів хотіли б збільшити практичну (експериментальну) складову уроку. За результатами опитування, самооцінювання учнями рівня сформованості їхніх умінь і знань з хімії засвідчило, що низький рівень мають 13% семикласників, 23% восьмикласників і 5% дев’ятикласників. Вияв достатнього рівня становив 45%, 54% і 5%, а вияв середнього 35%, 20% і 85% відповідно. Наведено практичні рекомендації для вирішення труднощів, які часто виникають під час вивчення хімії, та підвищення якості освітнього процесу.