Реалізація автономії учнів на уроках англійської мови як іноземної за допомогою педагогічного підходу “перевернутий клас”
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.11.3.26-35Ключові слова:
урок англійської мови, автономія учнів, залучення учнів, мотивація, перевернутий клас, дослідження діяльностіАнотація
Ця стаття є невеликим за обсягом дослідженням, присвяченому проблемі використання педагогічного підходу “перевернутий клас” для підвищення автономії учнів у цільовій групі старшокласників на уроках англійської мови як іноземної. Основні етапи дослідження проводилися у весняному семестрі 2023/24 навчального року. Його учасниками стали семеро українських учнів 9-го класу та троє вчителів. Метою дослідження є розробка та впровадження методу залучення учнів до автономних практик за допомогою моделі «перевернутого класу». Методологічною основою дослідження є праці (Benson і Voller, 2014), Flipped Learning Network (2014), (Moore, 2015), (Velegol, Zappe, і Mahoney, 2015), (O'Flaherty і Phillips, 2015), (Hung, 2015), (Huang і Hong, 2016), (Nichols, Burgh і Kennedy, 2017), (Olakanmi, 2017), (Låg і Sæle, 2019), (Jung, Park, Kim і Park, 2022), (Little, 2022) та ін. У цьому дослідженні використано змішаний підхід до наукової розвідки; кількісні та якісні дані були зібрані за допомогою керованого (включеного) спостереження, опитувань (інтерв’ю з учителями та анкетування учнів) та математичної статистики (описовий та частотний методи). Сутність розробленого методу полягає в поступовому залученні учнів до перегляду коротких відеолекцій і читання відповідних матеріалів перед уроками; потім, у класі, до обговорення змісту та виконання тестів і вправ для закріплення розуміння, і, нарешті, – до активної участі у створенні презентацій або проєктів, пов’язаних із змістом навчального матеріалу. Доведено, що підхід “перевернутого класу” має значний вплив на самосвідомість, переконання та ставлення учнів, які реалізуються в практиці автономного навчання, зокрема: ефективне використання вільного часу для вивчення англійської мови; підвищення мотивації до опанування нового матеріалу та його розуміння; сприйняття педагога як фасилітатора, що передбачає перехід до більш учнецентрованого або спільного навчального середовища; сприйняття знань як таких, що мають бути здобуті, а не “передані”; взяття на себе відповідальності за оцінювання результатів навчання за допомогою самооцінювання або методів спільного оцінювання. Виявлено певні обмеження для використання “перевернутого класу” на уроках англійської мови: готовність вчителів застосовувати методи, орієнтовані на учня; готовність учнів брати на себе відповідальність за навчання; когнітивні та метакогнітивні навички учнів; складність навчального матеріалу, призначеного для самонавчання, доступ до ресурсів і технологій. Результати дослідження можуть бути використані дослідниками та практиками, які працюють у секторах загальної середньої та вищої освіти.