Елементи гейміфікації у процесі україномовної підготовки фахівців педагогічної галузі
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.10.1.126-132Ключові слова:
гейміфікація, компетентність, методика навчання, професійне мовлення, педагогічна галузь, українська мова, мотивація, інформаційно-комунікаційні технології, діджиталізаціяАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми застосування елементів гейміфікації у процесі підготовки майбутніх учителів початкових класів і вихователів закладів дошкільної освіти на прикладі методики навчання української мови за професійним спрямуванням. Обґрунтовано необхідність удосконалення методики навчання мови здобувачів освіти різних вікових категорій з урахуванням основних освітніх тенденцій і суспільних запитів. Відповідно до поставленої мети з’ясовано сутність поняття «гейміфікація» стосовно сучасної галузі освіти. Визначено особливості застосування гейміфікації у процесі підготовки студентів педагогічних закладів вищої освіти, що суттєво впливають на результативність навчання.
Акцентовано, що зростання кількості ігрових засобів у методиці навчання української мови за професійним спрямуванням не завжди прямо пропорційне зростанню успішності. Оскільки гейміфікація неможлива без застосування інформаційно-комунікаційних технологій, необхідно враховувати чинник належного технологічного забезпечення. Віковий чинник виявляється більше в інформаційно-технологічних навиках і можливостях певних вікових груп, ніж у результативності виконаних завдань за умови безперешкодного володіння технологією. У процесі гейміфікації вагомий вплив має елемент новизни, темпорально-мотиваційна залежність інтересу виконавців від тривалості чи алгоритмізованості завдань. Психологічний чинник виявляється у гендерній площині, чим обґрунтовано неефективність застосування для жіночої аудиторії гейміфікації з елементами конкуренції або відкритим ранжуванням результатів. У контексті підготовки фахівців педагогічної галузі процес гейміфікації у вивченні певної дисципліни отримує двояке спрямування: підвищення мотивації, а отже, результативності навчання, формування необхідних компетентностей майбутніх педагогів; засвоєння виконаних гейміфікованих завдань як можливих способів і засобів навчання української мови для застосування у майбутній професійній діяльності.
На основі аналізу інформаційного простору піднятої проблеми розроблено систему завдань з елементами гейміфікації, адаптовану до змісту навчальної дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням».