Теоретичне обґрунтування специфіки формування українських національних морально-етичних цінностей особистості в молодшому шкільному віці
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.171-176Ключові слова:
особистість, молодші школярі, морально-етичні цінності, українська національні морально-етичні цінності, моральні вимоги, моральна поведінка, українське народознавствоАнотація
У статті подане теоретичне обґрунтування специфіки формування українських національних морально-етичних цінностей особистості молодших школярів. Проведено порівняльний аналіз існуючих точок зору на природу морально-етичних цінностей та їх функціонального значення в формуванні особистості. Розкрито зміст національних морально-етичних цінностей як історичного надбання народу, що визначають його ментальність та національний характер. Українські національні морально-етичні цінності трактуються як імперативні утворення, вироблені і сформовані впродовж усієї історії життєдіяльності українського народу, мають неперехідний характер, зберігають наступність моральних вимог, виконують реґулятивну функцію та набувають особистісної значущості за умов їх вільного вибору та прийняття особистістю у процесі виховання. Українське народознавство розглядається важливим засобом формування українських національних морально-етичних цінностей молодого покоління, покликаним збагатити і оновити зміст сучасної початкової освіти. Молодший шкільний вік визначено як найбільш сенситивний у розвитку морально-етичних цінностей особистості, оскільки саме в цей період закладаються основи світогляду і моральності, усвідомлюється необхідність морально-етичних цінностей і якостей, визначаються взірці, формується моральна поведінка. Цілі і зміст процесу формування морально-етичних цінностей молодших школярів засобами народознавства конкретизуються через адекватні завдання, які відображають основні напрями виховного впливу на особистість учня. Доведено, що у формуванні системи морально-етичних цінностей здобувачів початкової освіти педагогічні зусилля і дії вчителя мають бути спрямовані на розвиток морально-етичних потреб і мотивів поведінки, формування етичних знань і виховання етичних почуттів, вироблення відповідних умінь, навичок і звичок, а також зміцнення вольових якостей. З’ясовано, що у розвитку морально-етичних цінностей українського народу у молодших школярів значення мають не опосередковані виховні дії, а передусім ставлення вихованця до них, трансформація зовнішніх впливів у внутрішню морально-психологічну сферу особистості, внутрішнє сприйняття зовнішніх впливів, у тому числі і виховних.