Освіта як унікальна соціальна і особистісна цінність
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.3.2-3.15-20Ключові слова:
освіта, цінність, освітологія, загальносуспільна цінність, особистісна цінність, філософія, вища освітаАнотація
У статті представлено результати дослідження проблеми освіти в контексті окремих категорій
цінностей: загальносуспільної та особистісної. Сутність освіти схарактеризовано як: процес передачі
накопичених поколіннями знань і культурних цінностей; соціальний інститут, через який
передаються і втілюються базові культурні цінності та цілі розвитку суспільства; внутрішній стан
людини на рівні потреби пізнавати нове, здобувати знання, виробляти матеріальні і духовні цінності,
допомагати ближньому, бути добротворцем; поле комплексних досліджень, міждисциплінарного
підходу і системного аналізу тощо.
Автори концентрують увагу на взаємозалежності освіти та рівня сформованості різної групи
цінностей; зазначають, що цінність освіти необхідно розглядати з трьох позицій: цінність державну;
цінність суспільну; цінність особистісну. Значна увага приділена освітології як наукового напряму
інтегрованого пізнання сфери освіти. Зазначено, що головне завдання освітології – це розвиток сфери
освіти як цілісного суспільного феномену, що сприяє духовному, соціально-економічному й науковотехнологічному розвитку суспільства. Виокремлено, що провідним чинником у визнанні освіти як
загальносуспільної та особистісної цінності є відношення “людина-влада”