Особливості проектування освітнього середовища закладу вищої освіти у контексті підготовки педагогів до організації діалогічного навчання молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.6.1.67-75Ключові слова:
діалогічне навчання, професійна готовність майбутнього вчителя, учні початкової школи, модель професійної підготовки, методологічні підходи, діалогічне освітнє середовище початкової школиАнотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми професійної підготовки майбутніх педагогів до організації діалогічного навчання учнів початкової школи в контексті інтегрування до європейського освітнього простору та концептуальних засад нової української школи. Основними методологічними засадами дослідження визначено: філософсько-педагогічну антропологію, філософсько-педагогічну герменевтику та філософсько-педагогічну синергетику. Обґрунтовано сутність навчального діалогу та його переваги, на відміну від методів традиційного навчання у початковій школі. Визначено зміст діалогічного спілкування та його компоненти. Охарактеризовано принципи організації діалогічного навчання молодших школярів. Представлено орієнтовну модель формування готовності майбутнього педагога початкової школи до діалогічного навчання учнів, в якій виокремлено основні компоненти цієї готовності (мотиваційний, когнітивний, соціально-комунікативний та операційно-технологічний). Автором наголошено, що ефективність проектування освітнього середовища для реалізації ідеї діалогічного навчання молодших школярів значною мірою залежить від рівня комунікативної культури педагога та охарактеризовано складники цієї культури (комунікативні установки, знання, комунікативні вміння та ін.).