Формування сукупності рефлексивних конструктів майбутнього педагога в освітньому середовищі закладу вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.6.1.28-36Ключові слова:
рефлексивна компетентність, рефлексивна детермінація, мотивація, смислова сфера, професійна суб’єктність майбутнього педагога, освітнє середовище закладу вищої освіти, середовищеутворенняАнотація
У статті обґрунтовано актуальність і доцільність впровадження рефлексивно зорієнтованої освіти майбутнього педагога в сучасному закладі вищої освіти. Розкрито сутність рефлексивних конструктів майбутнього педагога як єдності рефлексивної компетентності та рефлексивно детермінованих конструктів. Рефлексивну компетентність майбутнього педагога визначено як професійно-особистісну метаякість і репрезентовано у двох площинах: 1) як самостійний конструкт; 2) як детермінанту, що зумовлює розвиток рефлексивно насичених конструктів. У контексті рефлексивної детермінації представлено мотиваційну, смислову та суб’єктну сфери особистості. Розкрито напрями процесу трансформації складників рефлексивної компетентності, а також мотивів, смислів, професійної суб’єктності у площині їх рефлексивної детермінації. Проаналізовано феномен освітнього середовища закладу вищої освіти й зосереджено увагу на його рефлексивній орієнтації. Висвітлено логіку та особливості формування рефлексивних конструктів майбутнього педагога суголосно етапам середовищеутворення (адаптація до умов середовища; активне відтворення середовища студентами; активний вплив студентів на середовище та самостійне його створення).