BARRE FITNESS PROGRAM AS A TOOL OF PHYSICAL EDUCATION FOR WOMEN 35-45 YEARS OLD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.42.65-70

Keywords:

жінки 35-45 років, фізичне виховання, фітнес програма Барре.

Abstract

The aim is to conduct an analysis and delineate the distinctive features of conducting sessions within the Barre fitness program. Materials and Methods. Theoretical analysis and synthesis of scientific and methodological literature, as well as sourcing information from the global Internet, utilizing documentary methods, employing systems analysis, and employing methods of comparison and contrast.

Results and Conclusions. It has been established that the idea of incorporating ballet exercises into the content of physical education and health classes for women of different ages belongs to the German ballerina Lotte Berk. In the late 1950s, she developed the future fitness program Barre, then known as the Lotte Berk Method, aimed at restoring the physical condition of women after injuries, based on a combination of rehabilitation therapy and elements of ballet dance. Later, her program spread to various countries, undergoing further modernization and was named Barre.

The main distinction of the Barre fitness program lies in its combination of ballet, Pilates, yoga, functional, and strength training elements. This program is often performed using ballet bars and auxiliary equipment. It has been established that the Barre fitness program aims to strengthen body muscles, improve stability and flexibility, enhance posture, and coordination.

The ballet part of the Barre fitness program includes exercises of classical dance (ballet), movements of free plasticity, balance exercises, and equilibrium. The Pilates component of the Barre fitness program is oriented towards working with the deep muscles of the body (stabilizing muscles), exercises are performed in a static mode and have a small range of motion. The yoga component is manifested in the application of stretching techniques and breathing exercises, which increase internal energy, improve mood and sleep, reduce body pain syndromes, and lower mental tension.

References

Воловик НІ. Основи оздоровчого фітнесу. Київ. 2010, 240 с.

Маркула П. Гібридні форми балету та групової фітнес-техніки. Соматехніка. 2021;11(2):191–210. doi: 10.3366/soma.2021.0351.

Наконечна А. Удосконалення фізичного стану жінок другого зрілого віку з використанням індивідуальних програм занять пілатесом різного цільового спрямування. Спортивний вісник Придніпров’я. 2017;13:109–114.

Путятіна ГМ. Організаційний механізм реалізації державної політики щодо оздоровчо-рекреаційної рухової активності населення в Україні. Молода спортивна наука України. Львів. 2017;4:116–9.

Путятіна ГМ, Савіна СО. Актуальні питання оздоровчо-рекреаційної рухової активності жінок другого періоду зрілого віку. Фізична культура, спорт та здоров’я. Харків. 2017; 3:287–9.

Томіліна, ЮІ. Програмування занять пілатесом з жінками першого зрілого віку. [автореферат дисертації. Київ: Національний університет фізичного виховання і спорту України. 2017, 24 с.

Ballet-Inspired Barre Classes. [Інтернет]. [цитовано 9 травня 2024]. Доступно на: https://www.webmd.com/fitness-exercise/a-z/barre-workouts.

International Ballet Barre Fitness Association (IBBFA). [Інтернет]. [цитовано 9 травня 2024]. Доступно на: https://ibbfa.org/what-is-barre.

Krasova I, Semyzorova A, Deineko A, Beihul I, Shyshkina O. Barre-fitness as a modern means of improving the health of women in the first period of adulthood. Physical Rehabilitation and Recreational Health Technologies. 2023;8(1):29–38. doi: 10.15391/prrht.2023-8(1).04.

Rymar О, Solovey А, Sorokolit N, Shevtsiv U, Matviiv V. Tools for children fitness in the physical education of primary school pupils. Society. Integration. Education. Rēzekne. 2020;3: 540–551.

The Lotte Berk technique is not just a work out, it is a work of art. [Інтернет]. [цитовано 9 травня 2024]. Доступно на: http://www.lotte-berk.com/index.php.

Zeller J. Reflective practice in the ballet class: Bringing progressive pedagogy to the classical tradition. Journal of Dance Education. 2017;17(3):99–105. doi: 10.1080/15290824.2017.1326052.

Published

2024-08-21 — Updated on 2024-11-19