EXTRA-CLASS SPORTS AND MASS EVENT "COOL GAMES" AS AN INNOVATION IN THE DEVELOPMENT OF PHYSICAL QUALITIES OF SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.43.42-48Keywords:
позакласні заходи, учні, фізичні якості, Cool gamesAbstract
The aim is to explore the impact of the «Cool Games» mass sports program on the development of pupils' physical abilities. Materials and Methods: The study utilized analysis and synthesis of literature, student surveys, pedagogical experimentation, and methods of mathematical statistics. The research was conducted at Gymnasium No. 1 of Chervonohrad City Council in the Lviv region, with 59 pupils from the main medical group participating in the study. Results and Conclusions: It was found that during extracurricular hours, physical education teachers organize physical education and health events, school competitions in various sports, and mass sports events of national significance such as «Cool Games», «Olympic cheering», and «Start of hopes», as well as theoretical activities like the Olympic lesson, brain-rings, and flash mobs. Survey results indicated that pupils generally enjoy physical education lessons (59.32%), but 40.69% believe that physical education could be enhanced through the introduction of engaging competitions, relay races (72.88%), new competitions and contests (64.41%), and the incorporation of new and interesting equipment (64.41%). As a result of the pedagogical experiment, statistically significant improvements were observed in the speed quality indicators of boys in the experimental group (EG) by 3.19%, speed and power qualities by 7.37%, strength by 13.9%, and dexterity by 6.31% (p<0.05). Among girls in the EG, speed quality indicators improved by 7.48%, dexterity by 2.09% (p<0.05), speed endurance by 20.08%, and strength by 22.0% (p<0.01). In the EG, there were no significant improvements in the speed and strength qualities of girls (p>0.05) and speed endurance of boys (p>0.05). Only the speed and strength qualities in both sexes significantly changed in pupils participating in the «Cool Games»: 7.24% improvement for boys and 3.46% for girls (p<0.05).
References
Березуєва ТС. Формування інтересу в учнів основної школи до занять фізичними вправами в позакласній роботі. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2018; 4 (318):66–73.
Бєлікова Н, Подубінська С. Сучасний стан організації позакласної роботи з фізичної культури. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини. 2019; 14, 15–9.
Москаленко Н, Торбанюк Г. Інноваційні підходи залучення до рухової діяльності школярів та студентів. Спортивний вісник Придніпров’я, 2019; 2, 115–21. DOI : 10.32540/2071-1476-2019-1-115.
Москаленко НВ. Інноваційна діяльність у фізичному вихованні загальноосвітніх навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. 2015; 4, 35–8.
Регламент проведення всеукраїнського спортивно-масового заходу серед школярів «Cool Games». Доступно на: http://sportmon.org/wp-content/uploads/2019/08/PROYEKT-Reglamentu-CoolGames-20191694283182.pdf.
Римар ОВ, Соловей АВ. Стан проблеми формування інтелектуального здоров'я молодших школярів засобами фізичного виховання. Інноваційні підходи до формування професійних компетентностей фахівців з фізичної культури, спорту і фізичної терапії та ерготерапії : матер. Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. Чернів. нац. ун-ту ім. Юрія Федьковича. Чернівці. 2018; 206–8.
Римар ОВ, Ханікянц ОВ. Оцінка силових та швидкісно-силових якостей учнів середнього шкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. пр.Київ. 2020; 3(123):364–71.
Сороколіт Н, Римар О, Соловей А. Розвиток гнучкості учнів 5-9 класів в умовах модульної навчальної програми. Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. виховання і спорту / за заг. ред. Євгена Приступи. Львів. 2016; 20(1/2):320–4.
Сороколіт Н. Розвиток силових здібностей учнів 5‒9 класів в умовах нової навчальної програми. Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. виховання, спорту і здоров'я людини / за заг. ред. Євгена Приступи. Львів 2015; 19(2):282‒6.
Томащук О, Деделюк Н, Ковальчук Н, Дем’янчук О, Войтович І. Інноваційні підходи до організації фізичного виховання школярів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: фізична культура, 2024. 42, С. 31–5. DOI : 10.15330/fcult.42.31-35.
Ханікянц ОВ, Римар ОВ, Конестяпін ВГ. Удосконалення швидкісно-силової підготовки учнів середнього шкільного віку з пріоритетним використанням засобів легкоатлетичних стрибків. Інноваційна педагогіка. 2020; 22(4):79–3.
Яковлєв ОІ, Коробов МГ. Організація позакласної роботи з фізичного виховання у школі. 2016; 8–37.
Cale L, Harris Jo. School-based physical activity interventions: effectiveness, trends, issues, implications and recommendations for practice, Sport, Education and Society. 2006; 11(4): 401–20, DOI: 10.1080/13573320600924890.
Groves S, Laws C. Children's experiences of physical education. European Journal of Physical Education. 2000; 5(1):19–28.