Виховання гуманної поведінки дітей старшого дошкільного віку в сучасному суспільстві
DOI:
https://doi.org/10.15330/esu.12.172-178Ключові слова:
виховання, гуманізм, емоції, гуманна поведінка, діти старшого дошкільного віку, норми поведінкиАнотація
У статті проаналізовані дослідження гуманної поведінки дітей старшого дошкільного віку; проблеми формування гуманних відносин; описано ситуації, в яких діти не тільки практично опановують різними навичками і вміннями, а й освоюють певні норми поведінки в колективі однолітків; формування гуманних якостей.
Встановлено, що для організації ефективного процесу формування гуманних відносин дошкільників важливе значення мають психологічні особливості, які охоплюють різні психічні сфери дітей старшого дошкільного віку – пізнавальну, вольову, емоційну –й свідчать про те, що цей вік є переломним та багатим на новоутворення, які забезпечують перехід дитини до систематичного шкільного навчання.
Простежено, що поняття “гуманні почуття” тісно пов’язано з поняттям “моральні почуття”, що позначається на існуванні достатньо близьких класифікацій означених понять. Відтак, гуманність є вершиною моральності, оскільки в ній любов до всього живого поєднується з милосердям, безкорисливою допомогою людям, чесністю, добротою, миролюбністю, працьовитістю, турботою про людину, повагою її прав на самовизначення і свободу, урахуванням особистісних потреб, а також створенням комфортних умов щодо перебування в навчальному закладі та на шляху до успіху.
У статті проаналізовано особливості розвитку у дитини емоцій та почуття емпатії та виокремлено ряд умов, що є необхідними для виховання гуманних почуттів: підтримка позитивного емоційного стану кожної дитини; формування у дитини довільності поведінки; створення позитивного мікроклімату в середовищі її перебування; поглиблення й розширення знань та уявлень малюка про ті чи інші морально-етичні категорії; розвиток у дитини уміння диференціювати різні почуття; надання можливості дитині вправлятися в умінні “вживатися” в різні емоціогенні ситуації, не залишаючись до них байдужими.
Зроблено висновок, що формування особистості дитини, виховання у неї якостей гуманістичної спрямованості та певної моральної позиції – складний педагогічний процес, в основі якого лежить правильний, гармонійний розвиток почуттів, що тісно пов’язаний із розвитком у дітей дошкільного віку емоційного ставлення до навколишнього світу.