Література для дітей і юнацтва незалежної України (1991–2023 рр.): соціокультурний аспект
DOI:
https://doi.org/10.15330/clid.1.1.13-36Ключові слова:
література для дітей і юнацтва, книговидання в Україні 1991–2023 рр., наукові дослідження літератури для дітей і юнацтва в Україні, промоція книжки для дітей і юнацтва та читання в Україні, соціокультурний аналізАнотація
У статті проаналізований комплекс соціокультурних чинників, які впливали на формування феномену літератури для дітей і юнацтва в Україні впродовж 1991–2023 рр., описаний її стан на різних часових проміжках у межах цього періоду та запропоновано варіант періодизації літератури для дітей в Україні доби Незалежності.
Дослідження ґрунтується на аналізі фондів і даних сайту Національної бібліотеки України для дітей, статистиці обліку книжкових видань Книжкової палати України імені Івана Федорова та даних профільних сайтів “BaraBooka: Простiр української дитячої книги”, “Буквоїд”, “Читомо: Культурно-видавничий проект”. Узагальнено факти, які засвідчують основні зміни у галузі книговидання, книгорозповсюдження та промоції читання, державній освітній і культурній політиці щодо дитячого читання, рецензуванні, критиці та науковому дослідженні дитячої літератури в Україні 1991–2023 рр.
Авторці вдалося визначити наступні етапи у становленні літератури для дітей і юнацтва доби Незалежності: 1) Розшарування (1991–2000); 2) Ідентифікація (2000–2013); 3) Розвиток (2014 – до нині), поділяється на відрізки: а) поч. 2014 – 12.03.2020; б) 12.03.2020–24.02.2022; в) 24.02.2022 – до нині.
З’ясовано, що література для дітей і юнацтва доби Незалежності (1991–2023) поряд із вирішенням актуальних завдань вимушена була “перепрочитати” весь попередній досвід, сформувати відсутній із причин бездержавності канон та інтегрувати й осмислити як цілісне неперервне явище різні часопросторові відрізки становлення вітчизняної дитячої літератури. Вперше в історії літератури для дітей України з’явився повноцінний сталий науковий дискурс, гнучка система державної, громадської та приватної підтримки і промоції, а також покоління авторів, які ідентифікують себе виключно як дитячі письменники та фахово працюють у цій галузі.
Першорядними завданнями в дослідженні дитячої літератури України визначено формування єдиної тематичної бази даних бібліографічної інформації та створення репозитарію наукових друків, а також уніфікація та утвердження пантеону дитячих письменників і канону текстів. Основними соціокультурними викликами, що стоять нині загалом перед літературою для дітей в Україні визнано зумовлену умовами війни непередбачуваність, нестача фахових кадрів і читачів, різке загострення конкуренції та викликів, пов’язаних із усвідомленням українців як титульної нації та прискореними процесами самоідентифікації
Посилання
Baran, U. (2014). Aktyvnyi kanon suchasnoi literatury dlia ditei ta yunatstva: Zakhid ta Skhid [Active canon of modern literature for children and youth: West and East]. Bulletin of the Ukrainian Research Center of Children’s and Youth Literature “Literature. Children. Time”. Scientific works: Scientific and methodical journal. Philology. Literary studies, 239 (227), 8 - 12. http://litstudies.chdu.edu.ua/article/view/35621 [in Ukrainian].
Baran, U. (2011). Kontseptualizatsiia rozuminnia suchasnoi literatury dlia ditei ta yunatstva u svitli naukovoi krytyky [Conceptualization of the understanding of modern literature for children and youth in the light of scientific criticism]. Bulletin of the Ukrainian Research Center of Children’s and Youth Literature “Literature. Children. Time”, 1, 25 – 35 [in Ukrainian].
Buriak, S. (2011). Analitychnyi ohliad vypusku drukovanoi produktsii v 2010 rotsi [Analytical review of the production of printed products in 2010]. Bulletin of the Book Chamber, 5, 6 – 15. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2010_5_2 [in Ukrainian].
Vernyhora, N. (2013a). Knyhovydannia dlia ditei v Ukraini XX stolittia: typolohiia, problematyka, zhanrovi osoblyvosti [Book publishing for children in Ukraine in the 20th century: typology, issues, genre features]. [Сandidate’s thesis, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].
Vernyhora, N. (2013b). Ukrainski doslidnyky periodyky ta knyhovydannia dlia ditei [Ukrainian researchers of periodicals and book publishing for children]. Ukrainske zhurnalistykoznavstvo [Ukrainian Journalism], 14, 80 – 86. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzhz_2013_14_17 [in Ukrainian].
Zaitseva, K. (2013). Dytiacha literatura u systemi suchasnoho ukrainskoho literaturoznavstva [Children's literature in the system of modern Ukrainian literary studies]. Filolohichni seminary [Philological seminars], 16, 305 – 310. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fils_2013_16_39. [in Ukrainian].
Zdrazhko, A. (2013). Istoriohrafichnyi ohliad ukrainskykh vydan perekladnoi dytiachoi literatury vid kintsia XIX st. do pochatku XXI st. [Historiographic review of Ukrainian editions of translated children's literature from the end of the 19th century to the beginning of the 21st century]. Vyshemyrskyi V. S. [in Ukrainian].
Zelinska, A. (2020). Ukrainska biohrafichna knyha: formuvannia rynku ta vydavnychoi kultury (na materiali vydan 2005-2017 rr.) [Ukrainian biographical book: formation of the market and publishing culture (based on the material of the publications of 2005-2017)] [Сandidate’s thesis, Taras Shevchenko National University of Kyiv]. [in Ukrainian].
Ivaniuk, S. (2007). Kontseptsiia yunoho heroia v ukrainskii literaturi dlia ditei [The concept of a young hero in Ukrainian children's literature]. Inozemna Philologia, 119, 77 – 83 [in Ukrainian].
Kachak, T. (2013). Literatura dlia ditei i dytiache chytannia u konteksti suchasnoi literaturnoi osvity [Literature for children and children's reading in the context of modern literary education] [in Ukrainian].
Kachak, T. (2023). The basis of the concept of researching children's literature as an artistic and aesthetic phenomenon. Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: “Philology. Journalism”, 34 (73), 2 (2), 1 – 8. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2023.2.2/01 [in Ukrainian].
Kachak, T. (2018). Tendentsii rozvytku ukrainskoi prozy dlia ditei ta yunatstva pochatku XXI st [Trends in the development of Ukrainian prose for children and youth at the beginning of the 21st century]. Akademvydav [in Ukrainian].
Kyzylova, V. (2020). Dynamika ukrainskoi literaturnoi prozovoi kazky [Dynamics of the Ukrainian literary prose fairy tale]. Talkom [in Ukrainian].
Kyzylova, V. (2013). Khudozhnia spetsyfika ukrainskoi prozy dlia ditei ta yunatstva druhoi polovyny XX stolittia: monohrafiia [Artistic specificity of Ukrainian prose for children and youth of the second half of the 20th century: monograph]. Рublishing house DZ “Luhansk Taras Shevchenko National University” [in Ukrainian].
Kiyanovska, M. (2011). Pokolinnia dytiachykh pysmennykiv: synkhroniia-diakhroniia. [A generation of children's writers: synchrony-diachrony]. KLIUCH [KEY]. https://chl.kiev.ua/KEY/Books/ShowBook/83 [in Ukrainian].
Korneeva, H. (2011). Ukrainska dytiacha knyzhka Halychyny: vid “Chytanky” M.Shashkevycha... (1850–1939): istoryko-knyhoznavchyi aspekt [Ukrainian children's book of Halychyna: from “Chitanka” by M. Shashkevych... (1850–1939): historical and bibliographic aspect]. Svit [in Ukrainian].
Marchenko, N. P. (2021). Biohrafichni vydannia dlia ditei i yunatstva v Ukraini 2000–2020 rr. [Biographical publications for children and youth in Ukraine 2000–2020]. Ukrainian biography of the 21st century: a mosaic of contexts and forms. (pp. 143-179). https://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/er-0004452 [in Ukrainian].
Marchenko, N. (1998). Vydannia dlia ditei v Ukraini 1917-1923 rr.: istoriohrafiia, dzherela, typolohiia [Publications for children in Ukraine 1917-1923: historiography, sources, typology]. [Сandidate’s thesis,Vernadsky National Library of Ukraine] [in Ukrainian].
Marchenko, N. (2014). Volodymyr Rutkivskyi: teksty doli: biohrafichnyi narys [Volodymyr Rutkivskyi: texts of fate: biographical essay]. Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].
Morozenko, M. (2011). Sproba hendernoi klasyfikatsii suchasnoi literatury dlia ditei [An attempt at gender classification of modern children's literature]. KLIUCH [KEY]. https://chl.kiev.ua/KEY/Books/ShowBook/62 [in Ukrainian].
Murakhovskyi, A. & Buriak, S. (2012) Analitychnyi ohliad vypusku drukovanoi produktsii v 2011 rotsi [Analytical review of print production in 2011]. Bulletin of the Book Chamber, 5, 3 – 16. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2012_5_1. [in Ukrainian].
Ovdiichuk, L. (2018). Suchasna proza dlia ditei: zhanrovo-stylovi osoblyvosti [Modern prose for children: genre and style features]. LAP LAMBERT Academic Publishing. [in Ukrainian].
Ohar, E. (2012). Dytiacha knyha v ukrainskomu sotsiumi (dosvid perekhidnoi doby) [Children's book in Ukrainian society (experience of the transitional period)]. Svit [in Ukrainian].
Ohar, E. (2015). Ukrainska dytiacha knyha kintsia XX – pochatku XXI st.: literaturno-vydavnychyi “portret” na tli doby [Ukrainian children's book of the end of the 20th – at the 21st: Literary and publishing “Image” in the historical background]. Studia o Książce i Informacji, 34, 95 –108. https://wuwr.pl/bibl/article/view/1732/1683 [in Ukrainian].
Papusha, O. (2003). Naratyv dytiachoi literatury: spetsyfika khudozhnoho dyskursu [Narrative of children's literature: specifics of artistic discourse] [Сandidate’s thesis, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University] [in Ukrainian].
Petrenko, O. (2021). Dytiacha knyha na terenakh Ukrainy: vydavnychyi i statystychno-oblikovyi aspekty (druha polovyna ХІХ stolittia - pochatok ХХI stolittia [A children's book on the territory of Ukraine: publishing and statistical and accounting aspects (second half of the 19th century - the beginning of the 21st century] [Сandidate’s thesis,Vernadsky National Library of Ukraine] [in Ukrainian].
Saliuk, B. (2013). Perpetuum mobile dytiachoi literatury: typolohiia tradytsiinykh obraziv dytyny-beshketnyka [Perpetuum mobile of children's literature: typology of traditional images of a child-beshket player]. LANDON – XXI [in Ukrainian].
Baran, U. (2021). The development of children’s literature in Ukraine in the XX-XXI centuries. Studia Polsko-Ukraińskie, 8, 179 – 193. https://wuw.pl/data/include/cms//Studia_Polsko_Ukrainskie_2021_8.pdf?v=1632726958203#page=175
Kachak, T. (2022a). Historical memory and national perspective in contemporary Ukrainian literature for children and youth. Australian and New Zealand Journal of European Studies (ANZJES), 14 (4), 29 - 37. https://openjournals.library.sydney.edu.au/ANZJES/article/view/17333
Kachak, T. (2022b). Social Orphanhood in Contemporary Ukrainian Literature for Children and Young People. Libri & Liberi, 11 (1), 13-33. https://doi.org/10.21066/carcl.libri.11.1.1
Vardanian, M. (2020). Ukrainian diasporic children’s literature for the 20th century in context of writings in english: a child voice: Taboo and the otherness. In Vardanian M., Hamaniuk V., Berezhna M. et al. Literary discourse: theoretical and practical aspects. Publishing House “Baltija Publishing” (pp. 113 – 131). https://doi.org/10.30525/978-9934-26-009-4
Vardanian, M. (2023). “Ukraine is not Russia”: nation-building is colonization in translations for young adults. Ideology and Politics Journal, 2 (24), 34 – 57. https://doi.org/10.36169/2227-6068.2023.02.00002
Vzdul`s`ka, V. (2022). Laboratorium des Wandels Das ukrainische Kinder-und Jugendbuch. Osteuropa, 6 – 8, 265.