ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ БАНКІВСЬКИХ УСТАНОВ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ФІНАНСОВОГО РИНКУ ТА МАКРОЕКОНОМІЧНОЇ НЕСТАБІЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.2.20.267-278Ключові слова:
фінансовий ринок, банківська установа, стратегія, цифровізація, макроекономіка, фінансово-економічна безпека, ризикАнотація
У статті проведений короткий історичний екскурс, щодо виникнення терміну «стратегія», застосовано старий та новий підходи до визначення поняття стратегії, наведені етапи стратегічного формування банківських установ у світовому банківському середовищі. Виокремлені сучасні наукові підходи до визначення поняття стратегії. Подано авторське визначення стратегії банківських установ в Україні. Наведені основні складові банківської стратегії, а саме генеральна стратегія, оперативна стратегія та стратегія окремо визначених стратегічних завдань, визначена їх роль у формуванні банківських стратегічних пріоритетів розвитку. Досліджено зв’язок стратегії банківських установ між цілями банку та потребами економічних агентів. Виділено категорії банківських установ, що розпочали три етапи розвитку цифровізації, такі як Classic banking, Digital banking, Figital banking в фінансовому секторі України та графічно відображені етапи зростання цифрових технологій на фінансовому ринку України і країн ЄС. Показаний вплив цифрових технологій на фінансовий ринок України і визначені складові частини цифрового забезпечення фінансових операцій, зокрема основні з них це роботизація цифрових помічників, створення роботизованих програм-спікерів, кіберсистеми безпеки онлайн платежів, токенізація транзакцій, обробка великих масивів даних по клієнтам, впровадження хмарних сервісів, безпаперові технології електронного підпису, штучний інтелект, туманні обчислення фінансових потоків, цифрові мобільні технології наступного покоління з новими принципами шифрування даних. Згруповані цифрові технології, що використовуються при формуванні стратегії банківських установ в Україні. Також було визначеноі основні рівні інтегрованості банківських установ в Україні у міжнародну фінансову систему. Проведено аналіз інтеграції інноваційних цифрових фінансових продуктів на різних етапах стратегічного планування. Досліджено вплив глобалізаційних процесів на формування стратегії банківських установ в Україні та визначені основні процеси фінансово-економічної інтеграції між світовими і вітчизняними банками.
Посилання
Karlef, B. Management from A to Z. Concepts and models. Kharkiv, Stockholm School of Economics, 2006.
Goldshtein, G.Ya. Strategic management: study guide. 2nd. еd. Donetsk, Publishing House of TRTD, 2003.
Lebid, O.V. “Main approaches to determining the essence of the concept "strategy"”. Researchgate, www.researchgate.net/publication/334233315_Osnovni_pidhodi_do_viznacenna_sutnosti_ponatta_strategia Accessed 25 Apr. 2024.
Primak, T.O. “Positioning strategies in marketing theory.” Marketing and innovation management, no. 1, 2012, pp. 13–20.
Hank, J. Business forecasting. Luhansk, Williams, 2003.
Porter, M. International competition. Luhansk, Williams, 2003.
Smolin, I.V. Strategic planning of organization development. Kyiv, KNEU, 2004.
Dovgan, L.E., Karakai, Yu.V., Artemenko, L.P. Strategic management: study guide. Kyiv, Center for Educational Literature, 2009.
Pochenchuk, H.M. “Financial technologies: development and regulation.” Economy and society, no. 13. 2017, pp. 1193-1200.
Seisebayeva, N.G., and T.O. Veremeychyk. “Strategic management of a commercial bank in modern conditions of an unstable external environment.” Bulletin of Odessa National University. Series: Economy, vol. 20, issue 4, 2015, pp. 209-212.
Dubyna, M.V. “Peculiarities of building a risk-controlling system in banking institutions. ” Financial research, no.2(7), 2019, fr.stu.cn.ua/ Accessed 25 Apr. 2024.
Dubyna, M.V., Sadchykova, I.V., and I.O. Seredyuk. “Conceptual approaches to increasing the level of security of the banking payment environment of Ukraine. ” Business Inform, no. 3, 2020. pp. 349 – 359.
Tsyrulyk, S.V. “Trends in the development of fintech services on the world and domestic markets of financial services.” Business Inform, no. 10, 2018, pp. 127–133.
Stetsko, M.V. “The financial market of Ukraine in the context of global competitiveness.” Economic analysis, vol. 25, no. 1, 2016, pp. 158–168.
Pavlenko, L.I. “Financial technologies: development and regulation.” Economy and society, no. 13, 2017, pp. 1193–1200.
Volosovich, S.V. “Dominants of technological innovations in the financial sphere.” Economic Bulletin of the University, issue 33(1), 2017, pp. 15–22.
Aksyonova, T.S. “Actual threats and risks of the bank's financial security and the role of the state in ensuring it.” Investments: practice and experience, no. 17, 2021, pp. 130–138.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).