До питання підстав кримінальної відповідальності за окремі злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту (статті 286, 286-1 КК України)
DOI:
https://doi.org/10.15330/apiclu.67.1.14-1.24Ключові слова:
кримінальна відповідальність, транспортні злочини, правила безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту, транспортний засіб, стан сп’яніння, покарання, звільнення від кримінальної відповідальностіАнотація
Стаття присвячена аналізу підстав кримінальної відповідальності за окремі злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту (статті 286, 286-1 КК України). Визначено гуманітарні наслідки дорожньо-транспортного травматизму та пов’язаної з ним смертності, наведено характеристику потерпілих від кримінальних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту осіб, їх динаміку. Підтверджено негативні тенденції, а саме: 1) стабільно високий рівень випадків порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами; 2) зростання кількості випадків порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами у стані сп’яніння; 3) збільшення кількості засуджених за ст.286-1 КК України осіб, а також потерпілих від цього злочину фізичних осіб.
Узагальнено практику призначення судами покарання за злочини, передбачені статтями 286, 286-1 КК України, констатовано необґрунтовано завищений відсоток звільнення від відбування покарання із встановленням іспитового строку осіб, засуджених за ч.2 ст.286 КК України.
Наведено аргументи на користь посилення кримінальної відповідальності за вчинення злочинів, передбачених статтями 286 (у частині смерті потерпілого / загибелі кількох осіб) та 286-1 КК України, шляхом передбачення у ст.96-1 КК України можливості застосування спеціальної конфіскації транспортного засобу правопорушника, а також обмеження щодо застосування звільнення від відбування покарання з випробуванням (ст. 75 КК України) у вказаних випадках.