До аналізу законодавства, судової практики та законодавчих ініціатив у сфері відшкодування майнової шкоди, завданої пошкодженням нерухомого майна внаслідок збройної агресії Російської Федерації

Автор(и)

  • В.М. Махінчук

DOI:

https://doi.org/10.15330/apiclu.59.39-63

Ключові слова:

військова агресія Російської Федерації, компенсація, відшкодування, активи, підстави цивільної відповідальності, майно, репарації, форс мажорні обставини

Анотація

У статті представлений науково-практичний аналіз чинного нормативно-правового регулювання, судової практики та законодавчих ініціатив у сфері відшкодування майнової шкоди, завданої пошкодженням нерухомого майна внаслідок збройної агресії Російської Федерації від 26 лютого 2022 року.
У статті, за допомогою емпіричного матеріалу і проведеного аналізу, обґрунтовується авторська позиція стосовно відсутності в українському відповідного законодавстві на сьогодні ефективного механізму компенсації матеріальної шкоди завданої внаслідок російської військової агресії від 24 лютого 2022 року. Окремо аналізуються процесуальні складнощі щодо визначення відповідного відповідача у таких провадженнях і визначення відповідної юрисдикції щодо подачі таких позовів.
Автором використовуються широкий спектр наукових методів пізнання сутності сформульованої проблеми і шляхів щодо вирішення останньої. Акцент зроблено на порівняльному метод дослідження, який дозволяє провести відповідні паралелі і віднайти спільні техніко – юридичні проблеми щодо відшкодування завданої матеріальної шкоди від російської агресії у 2022 році і ситуацією з російською агресією і окупацією деяких районів Луганської і Донецькою областей у 2014 році.
У статті автор резюмує, що відсутність в українському відповідному законодавстві на сьогодні ефективного механізму компенсації матеріальної шкоди завданої внаслідок російської військової агресії від 24 лютого 2022 року призводить до неможливості компенсації останньої за наявних юридичних механізмів. Питанню судового імунітету відповідача – Російській Федерації в Україні приділена окрема увага, адже необхідність згоди дипломатичного представництва на пред’явлення до нього позову про відшкодування шкоди, призводить до неможливості надати Російській Федерації правового статусу відповідача в цивільному процесі.
З метою забезпечення реального відшкодування майнової шкоди має бути визначено іншого суб’єкта, який за своєю згодою (за відсутності передбаченого законом обов’язку нести цивільно-правову відповідальність за дії іншого суб’єкта) буде надавати компенсацію за знищене та пошкоджене майно, внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації. Тому з метою визначення правових та організаційних засад надання державою компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації з дня набрання чинності Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», до Верховної Ради України суб’єктами права законодавчої ініціативи було внесено проект Закону України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації агресії Російської Федерації», прийнятого Верховною Радою України в першому читанні за основу 01.04.2022 (далі – законопроект № 7198).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30