Відшкодування Моральної Шкоди Як Спосіб Захисту Прав Споживачів
DOI:
https://doi.org/10.15330/apiclu.56.39-47Ключові слова:
споживач, права споживача, договір за участю споживачів, відшкодування моральної (немайнової) шкоди, універсальний спосіб захисту, інститут захисту прав споживачів.Анотація
Статтю присвячено вирішенню проблеми відшкодування моральної шкоди за порушення прав споживача виходячи із універсальності даного способу захисту цивільних прав та інтересів. У науковій статті на основі аналізу наукової літератури, чинного законодавства та судової практики досліджено проблему можливості застосування відшкодування моральної шкоди як способу захисту порушених прав сторін споживчого договору, критеріїв оцінки розміру заподіяної моральної шкоди, встановлення розміру компенсації. Зроблено висновок про те, що, виходячи з положень статей 16 і 23 ЦК України та змісту права на відшкодування моральної шкоди в цілому як способу захисту суб’єктивного цивільного права, компенсація моральної шкоди повинна відбуватися у будь-якому випадку її спричинення. На основі аналізу судової практики встановлено, що право на відшкодування моральної (немайнової) шкоди виникає внаслідок порушення права особи незалежно від наявності спеціальних норм цивільного законодавства. У статті доведено, що відшкодування моральної шкоди є універсальним способом захисту порушених прав споживачів, який підлягає застосуванню навіть у тих випадках, коли умовами договору право на компенсацію моральної шкоди не передбачено.