ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНІ КОНЦЕПЦІЇ МИКОЛИ ЄВШАНА (На матеріалі статті П. Петренка «Естетичне «вірую» М. Євшана»)
DOI:
https://doi.org/10.15330/ukrst.19.93-102Анотація
Мета. У статті зроблено спробу систематизувати погляди Миколи Євшана на природу і функціонування літературної критики, її методологічні засновки та естетичне завдання, що випливають із дослідження Павла Петренка
«Естетичне «вірую» Миколи Євшана», надрукованого в третьому, останньому
випуску збірника «МУР» (Мистецького Українського Руху) 1947 р. (Авгсбург,
Німеччина). Крізь призму еміграційного вченого-літературознавця оприявлені нові підходи Миколи Євшана до аналізу художніх явищ, виявлено ефективність його
літературно-критичної діяльності з метою розкрити домінуючі концепти його
творчості. Дослідницька методика. Для вивчення задекларованої проблеми у
статті використані герменевтична та інтерпретаційна методи, що дало змогу
проаналізувати погляди і підходи Миколи Євшана в оцінці літературних явищ,
здійснити їх систематику, а також осмислити його естетичні концепції в
літературно-критичній спадщині, зроблені свого часу дослідниками з української
діаспори, зокрема в рецепції малознаного літературознавця Павла Петренка.
Результати. У статті доведено, що літературно-критична творчість Миколи
Євшана органічно вбирала в себе як нові теоретичні приписи словесного мистецтва, так і яскраві явища історико-літературного характеру, здебільшого ті,
що були позначені ідеями західноєвропейського модернізму. На багатому літературно-художньому матеріалі як з українського, так і зарубіжного письменства
аргументовано низку положень літературно-критичного і методологічного спрямування у творчості Миколи Євшана. Наукова новизна. Систематизовано погляди Миколи Євшана як критика не лише на розвиток творчості одного чи ряду українських письменників, а й літературного процесу перших десятиліть ХХ століття; визначено його провідні методи у дослідженні явищ художньої літератури; окреслено функціональний аспект його критичних рефлексій; вперше проаналізовано в світлі літературно-критичної діяльності Миколи Євшана досі
не знану статтю літературознавця з української еміграції Павла Петренка.
Практичне значення. Стаття може бути використана для подальшого вивчення літературно-критичної творчості Миколи Євшана, українського літературно-художнього процесу перших десятиліть ХХ століття, літературознавства української діаспори. Наукові результати дослідження можуть лягти в основу
написання магістерських і дисертаційних проектів, а також монографій про
розвиток української критики та її представників в Україні і в діаспорі.