ГЕНДЕРНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНТЕРНАТНИХ УСТАНОВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2021.25.130-135Анотація
У статті розкрито проблему гендерного виховання дітей з особливими освітніми потребами, які перебувають на державному утриманні в інтернатних закладах освіти та потребують більш уважного ставлення до формування соціальної зрілості, життєвої компетентності та необхідної в сучасних умовах гендерної культури. Авторами висвітлено результати аналізу стану й особливостей гендерного виховання дітей з особливими освітніми потребами за умов інтернатних установ. Розкрито розуміння сутності гендерного виховання з позиції соціально-педагогічної науки як цілеспрямованого, організованого й керованого процесу засвоєння дітьми гендерних уявлень, морально-етичних норм у взаєминах обох статей та формуванні ролевих позицій. Актуалізовано мету гендерного виховання учнів з особливими освітніми потребами, яка полягає в індивідуально-диференційному підході до них з урахуванням ступеню обмеження, виду дизонтогенезу, а також позицій статевих відмінностей, у конструюванні моделі морально-етичних норм у взаєминах обох статей, у формуванні рольових позицій обох статей. Зосереджено увагу на ключових його завданнях в інтернатних установах, зокрема вихованні особистості, здатної до засвоєння своєї гендерної ролі та егалітарних цінностей сучасного суспільства. У статті представлено авторську програму гендерного виховання для занять із дітьми з інвалідністю старшого підліткового віку (від 14 до 16 років) та молодшого юнацького віку (від 16 до 18 років), які мають збережений інтелект, з метою усвідомлення ними соціально-побутових ролей, соціального статусу та розвинення здатності до самостійної суспільної і родинно-побутової діяльності. Увиразнено роль системи позакласної роботи в цьому процесі. Автори підкреслюють важливість створення відповідних організаційно-педагогічних умов гендерного виховання учнів з особливими потребами за умов перебування в інтернатних закладах освіти, які сприятимуть вихованню різнобічно розвиненої особистості, самостійної, рівноправної незалежно від статі. Результатом їх упровадження має стати сформованість гендерної вихованості та культури, чуйності та толерантності учнів у міжстатевому спілкуванні, готовності хлопців та дівчат до дорослого життя в суспільстві, шлюбних стосунків та сімейних і професійних ролей, не обтяжених стереотипними поглядами.